Kontrola umów na odbiór odpadów komunalnych powstających na terenie nieruchomości niezamieszkałych w Gminie Włocławek

Wójt Gminy Włocławek informuje, że na podstawie art.6 ust.1 pkt 2 oraz ust. 5a  w związku  z art. 5 ust. 1 pkt 3b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2024 r. poz. 399) obowiązani do okazania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych są między innymi przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą na terenie Gminy Włocławek.

Zgodnie z zapisem przywołanym w  powyższej ustawie właściciele nieruchomości niezamieszkałych, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości odpadów komunalnych i nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy są zobligowani do zawarcia umowy na odbiór odpadów z przedsiębiorcą odbierającym odpady, który wpisany jest  do Rejestru Działalności Regulowanej wykaz dostępny na stronie https://bip.gmina.wloclawek.pl/artykul/97/382/rejestr-dzialalnosci-regulowanej.

Nieruchomości niezamieszkałe, to takie, na których nikt nie mieszka, a wytwarzane są odpady komunalne, należą do nich np.: sklepy, budynki użyteczności publicznej, lokale handlowe, gastronomiczne, zakłady rzemieślnicze, usługowe, produkcyjne, targowiska, itp.

Uwaga! Niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami komunalnymi z nieruchomości niezamieszkałej.

Na terenie Gminy Włocławek systemem gospodarowania odpadami komunalnymi zostały objęte wyłącznie nieruchomości zamieszkałe oraz nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe. W związku z powyższym właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do udokumentowania posiadania umowy na korzystanie z usług i dowodów uiszczania opłat za te usługi.

W przypadku, gdy dana nieruchomość podzielona jest na część mieszkalną oraz na działalność gospodarczą, wówczas właściciele nieruchomości zobowiązani są do uiszczania opłaty w tut. Urzędzie Gminy za gospodarowanie odpadami komunalnymi – co do części dotyczącej nieruchomości zamieszkałej zgodnie ze złożoną deklaracją oraz zawarcia indywidualnej umowy na odbiór odpadów z podmiotem uprawnionym – w części dotyczącej nieruchomości niezamieszkałej, na której prowadzona jest działalność gospodarcza.
W sytuacji, gdy część niezamieszkała jest wynajmowana, umowa najmu powinna określać obowiązek podpisania umowy na odbiór odpadów.

W przypadku gdy obsługa biurowa prowadzona jest w części lokalu mieszkalnego oraz gdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą nie ma wydzielonego odrębnego pomieszczenia na jej prowadzenie lub jego usługi opierają się na usługach intelektualnych
( tj.np. doradztwo prawne, usługi terapeutyczne, grafika komputerowa), bądź prowadzi je poza miejscem zamieszkania (np. usługi transportowe lub budowlane itp.), należy dostarczyć oświadczenie o rodzaju prowadzonych usług z zapisem, iż w związku z prowadzoną działalnością przedsiębiorca nie wytwarza odpadów komunalnych, a także, że nie ma wydzielonego pomieszczenia na prowadzenie swojej działalności, a usługi prowadzone są poza miejscem zamieszkania.

Powiadomienie gminy o ww. okolicznościach pozwoli na zweryfikowanie przypadków, w których obowiązek zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych nie jest wymagany.
Każde złożone oświadczenie będzie szczegółowo weryfikowane pod kątem możliwości wytwarzania odpadów.

Zgodnie z  art.3 ust. 3 pkt 3 ustawy gmina obowiązana jest prowadzić ewidencję umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających
z ustawy. Wobec czego właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani  są do udokumentowania posiadania umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych poprzez okazanie takich umów oraz dowodów uiszczenia opłaty za te usługi (art. 6 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy), które trzeba przechowywać.

Ponadto, zgodnie z art. 6j ust.4a ustawy w przypadku prowadzenia w części lokalu mieszkalnego obsługi biurowej działalności gospodarczej, uiszczanie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w ramach opłaty dotyczącej nieruchomości zamieszkałej.

Dodatkowo informuję, że wypełniając obowiązek nałożony na gminę przepisami ustawy przedsiębiorcy z terenu Gminy Włocławek, którzy nie mają jeszcze zawartej umowy na odbiór odpadów powstałych w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej, zobowiązani są  tego dokonać niezwłocznie. Bowiem za nieposiadanie umowy na odbieranie odpadów grozi kara grzywny (art. 10 ust. 2 ww. ustawy).

Więcej informacji można uzyskać  pod numerem telefonu 54 230 53 33.